- Reklama -

prof. Ryšardas Burda
kriminalistikos mokslų daktaras

Politikai siūlo kontrabandą prilyginti nusikaltimui Lietuvos valstybės nepriklausomybei, teritorijos vientisumui ir konstitucinei santvarkai, tokiems kaip valstybės išdavystė, šnipinėjimas ar, pavyzdžiui, padėjimas kitai valstybei veikti prieš Lietuvos Respubliką. Pastarasis straipsnis labai tiktų dabartinės situacijos politiniam vertinimui. Tačiau yra principinių keblumų tokiems politikų sumanymams.

Pirmiausia, baudžiamosios teisės doktrinoje kontrabanda, muitinės apgaulė ir kiti atvejai priskiriami prie nusikaltimų ir baudžiamųjų nusižengimų ekonomikai ir verslo tvarkai. Taigi pagrindinė vertybė šiuo atveju yra ekonominė tvarka. Tai ne tik sąžiningos konkurencijos tabako ar alkoholio rinkoje užtikrinimas, bet ir valstybės biudžeto papildymo klausimas. Nuo kitų metų tai yra ir gynybos fondo lėšų kaupimo klausimas.

Lietuvoje buvo atliekami tyrimai dėl kontrabandinių tabako gaminių paplitimo. LSMU tyrimo rezultatas buvo stulbinantis – neapskaityto tabako gaminių rinkoje didmiesčiuose sudaro 20 proc., o bendras Lietuvoje kiekis gali siekti iki 30 proc.¹ Tuomet buvo įsitikinta, kad Lietuva šią kovą pralaimi, o „Philip Morris Lietuva“ kampanijoje darbuotojų kiekis sumažėjo nuo 618 (2020 m.) iki 528 (2025 m.).

Antras aspektas susijęs su valstybės pajėgumais ir jos struktūrų pritaikymu kovai su nusikalstamumu. Pagrindinė našta atitenka VSAT pareigūnams ir policijai. Tačiau būtent jų galimybės kovoti su nusikaltimais kiekvienais metais buvo įvairiais lygiais mažinamos. Šioms tarnyboms nepadėjo net desperatiškas valdžios pareigūnų tarnybos laiko ilginimas nuo 20 iki 25 metų. Kaip nepadėjo ir taktika „demilitarizuoti“ policijos funkcijas, perduodant jas naujai priimamiems samdomiems darbuotojams, mokant vos daugiau nei minimalų atlyginimą.

Vietoje to, kad didinti pareigūnų tarnybinį atlyginimą, policijoje buvo plačiai naudojamos priemokos už viršvalandžius ir papildomus darbus (girtų darbuotojų gaudymo reidus), kuriems net buvo organizuojami neoficialūs „konkursai“ padaliniuose. Visais šiais atvejais pasekmės yra vienodos – atlyginimas mažas, socialinės išmokos mažos, prestižas žemiau plintuso. Kaip rezultatas – pareigūnų, o dar labiau kvalifikuotų pareigūnų, milžiniškas trūkumas.

Pažvelkite į policijos ir VSAT būsimų pareigūnų studijuojančius. Nėra Lietuvoje nei policijos, nei VSAT, nei teisėsaugos akademijos. Europos pinigai, išskirti šiai akademijai, buvo „įsisavinti“ prieš dešimtmetį. M. Romerio universiteto pastangos yra menkos, kai visuomenės saugumas nėra valstybės valdžių politikos prioritetas.

Tuo tarpu universitetų autonomija didžiausioje krizėje dėl vyraujančio finansavimo modelio, kuris nukreiptas į meritokratinės valstybės valdymo sistemos asmenų rengimą. Universitetai jau neberuošia policijos nusikaltimų tyrimo ir kriminalinės žvalgybos meistrų, gal ir nėra kam, nes buvę praktikai su aukštuoju išsilavinimu į studijų procesą nekviečiami (sukurta akademinių balų ir atlyginimų sistema neleidžia pritraukti aukštos kvalifikacijos specialistų).

Tai yra pamatinės priežastys, kurių neišsprendę joks Prezidentas ar Vyriausybės ministras pirmininkas neišspręs pagrindinių klausimų: 1) suvokti, kad kontrabanda – ekonominis nusikaltimas, ir 2) suvokti, kad su kontrabanda turi kovoti kvalifikuoti ikiteisminio tyrimo ir kriminalinės žvalgybos pareigūnai. Karių naudojimas šioje kovoje primena Margirio ataką su kuokais prieš tankus.

Atsižvelgiant į tai, jokių karių, specialiųjų pajėgų karių ir net „ARO“ panaudojimas nepažabos jokio ekonominio nusikaltimo, tame tarpe ir kontrabandos. Todėl Vyriausybės veiksmai, paskelbiant ekstremaliąją padėtį kad ir iki 2025 m. gruodžio 19 dienos, yra kovos simuliakras.

2025 m. gruodžio 9 d. Vyriausybės nutarimu Nr. 874 buvo pritarta Seimui teikiamo nutarimo projektui suteikti kariams 3 mėnesiams šias teises:

  1. duoti privalomus nurodymus fiziniams ir juridiniams asmenims, kitoms organizacijoms ir jų padaliniams;

  2. persekioti ir sulaikyti asmenis, nevykdančius karių privalomų nurodymų arba įtariamus padarius ar darančius nusikalstamą veiką ar kitą teisės pažeidimą;

  3. laikinai apriboti galimybę patekti į tam tikrą teritoriją ar patalpą, sustabdyti joje vykdomus darbus, tam tikroje teritorijoje apriboti ar uždrausti transporto priemonių eismą;

  4. tikrinti asmenų, transporto priemonių, ginklų ir kitų daiktų dokumentus;

  5. atlikti asmens apžiūrą ir jo turimų daiktų patikrinimą;

  6. sustabdyti, tikrinti ir apžiūrėti transporto priemones, jose esančius krovinius ir daiktus, taip pat asmenis ir jų bagažą;

  7. panaudoti specialiąsias priemones.

Lietuvos Respublikos karinės jėgos naudojimo statuto patvirtinimo įstatymo 13 straipsnio 1–1, 1–2 dalys, kuriomis buvo suteikta galimybė karius naudoti sprendžiant ekstremalias situacijas, buvo priimtos 2021-08-10.

Tame pačiame įstatyme kariams suteikiama galimybė numušinėti oro balionus savo priemonėmis. Tačiau visi mes suprantame, kad pabūklų naudojimas žvirblių atžvilgiu yra senas ir geras bet kurios tautos juokinimas. Verslininkai kol kas negali atsiimti vieno milijono eurų už super technologiją pažaboti oro balionų skrydžius. Tikriausiai pasikartos situacija su milijonu, išskirtu vyrui, kuris sugebės pagimdyti vaiką. Gamtos neapgausi. Taip pat pasakytina ir apie socialinio gyvenimo „gamtą“. Visi tautiečiai prisimena COVID situaciją, jos metu karių naudojimą žmonių civiliniame gyvenime.

Taigi, šaržuojant, galime įspėti piliečius, kad Advento laikotarpiu būtų pasiruošę judėjimo ribojimams, asmens apžiūroms ir persekiojimams už galimai padarytus teisės pažeidimus.

Kitoje dalyje pažvelgsime giliau į kontrabandą ir jos tyrimo galimybes.

- Reklama -

KOMENTUOTI

Įrašykite savo komentarą!
Čia įveskite savo vardą
Captcha verification failed!
CAPTCHA vartotojo vertinimas nepavyko. Prašome susisiekti su mumis!