- Reklama -

Vydas Gedvilas. KK nuotr.

Iš pradžių buvo „Happy Travel“. Paskui sekė „Go Planet Travel“, „Ingrima“. Dabar galiausiai – „Plius Travel“ („Fresh Travel“). Kelionių agentūros, kurios paliko savo klientus ir keleivius likimo valiai. Iš anksto žinodamos, kad taip gali nutikti – ir nutiks. Visos jos staigiai ir „netikėtai“ krito per pusmetį. Nuo gegužės vidurio. Retorinis klausimas: ar kone po agentūrą kas mėnesį – ne per daug?

Akivaizdu, kad situacija nenormali. Netoleruotina. Nieko keista, jog kyla dar vienas paprastas ir natūralus klausimas, šįkart visai ne retorinis: ką veikia institucijos, kurių pareiga – užtikrinti, jog tokių bankrotų nebūtų? Arba užtikrinti, kad vartotojai būtų tinkamai, o svarbiausia, laiku perspėti apie galimas grėsmes?

Valstybinis turizmo departamentas prie Ūkio ministerijos – ši institucija atsakinga už turizmo rinkos priežiūrą. Šios institucijos vardas šiandien vėl, eilinį kartą, linksniuojamas dėl netinkamo, laiku atliekamo ar išvis neatliekamo veikimo. Kai kas pasakytų – absoliutaus neveikimo.

Šiandien tai skamba kiek groteskiškai, tačiau Valstybinis turizmo departamentas didžiuojasi „pažangiausios ir inovatyviausios“ valstybės institucijos titulu. Nejuokauju. Toks titulas departamentui įteiktas šių metų kovą VšĮ „Versli Lietuva“ organizuotuose apdovanojimuose.

Peršasi logiška prielaida, jog sulaukę tokio garbingo įvertinimo, departamento žmonės, kaip sakoma, užmigo ant laurų. Nes vos po dviejų mėnesių staiga „trenkė žaibas“ – paskelbta apie „Happy Travel“ bankrotą. Ir prasidėjo: viena agentūra po kitos.

Žinoma, ir dabar, ir tada turizmo rinkos prievaizdai „reagavo“, tačiau post factum. Skelbė pranešimus spaudai, grūmojo, grasino prokurorais. Žadėjo griežtesnę priežiūrą, kontrolę, licencijų išdavimą, kitus grėsmingus veiksmus. Kaip jiems sekasi visa tai vykdyti – matome. Keliems šimtams ar net tūkstančiams žmonių kelionės į užsienį tapo neišdildoma asmenine atostogų patirtimi. Deja, ne tokia, kokios jie tikėjosi.

Kokias išvadas daro ar padarė Valstybinis turizmo departamentas? Regis, jokių. O kokias galėjo padaryti, kai matė, kad po vieno iš skandalų nuobaudą gavusi, dabar jau buvusi, įstaigos vadovė Raimonda Balnienė buvo neregėtai skaudžiai pažeminta – paliko direktorės postą ir užėmė vyriausiosios patarėjos pareigas. Paprastai tariant, viso labo vienu laipteliu žemyn. Spėju, su tik šiek tiek mažesniu atlyginimu, kur kas mažesne atsakomybe ir ne ką mažesne įtaka. Įstaiga, beje, iki šiol neturi naujo vadovo. Tik laikiną. Pagrįstas klausimas: tai kas visgi šiandien jai vadovauja?

Regis, viskas pakankamai paprasta. Departamentui trūksta galių? Teikite įstatymo pataisas mojuodami dar viena potencialia kelionių agentūros bankroto šmėkla. Eis kaip per sviestą. Niekas nestabdys, visi tik pastūmės. Vien dėl baimės, jog ištikus dar vienam bankrotui netaptų atpirkimo ožiu. Antai tas, girdi, priešinosi ir delsė su pataisomis, tegul dabar ir atsako. Trūksta žmonių? Ta pati istorija. Garsiai ir griežtai prašykite. Pats geriausias laikas. Kol nepamiršta karti keleivių patirtis, kol jie aktyviai dalinasi prisiminimais, šaukiasi, ir visai teisėtai, valstybės įsikišimo, užtarimo, pagalbos.

Deja, nei tokių, nei kitokių prašymų girdėti taip ir neteko. Jei nieko nereikia – tuomet, mielieji, dirbkite taip, kaip turite ir privalote. O ne taip, kaip dirbate dabar. Nes toks darbas – ne kas kita, o ciniškas ir nuoseklus valstybės diskreditavimas visuomenės akyse.

Tikiu, kad Valstybiniame turizmo departamente yra gerų darbuotojų, nuoširdžiai besistengiančių, išgyvenančių, besimokančių. Tačiau visgi mechanizmas aiškiai kažkur stringa. Tai identifikuoti, suformuluoti problemą ir eiti pas tinkamus adresatus prašyti pagalbos – neabejotinai vadovybės pareiga. Pastaroji arba nemato tokio reikalo, arba nesuvokia, ką daro. Tai reiškia, kad susiduriame su akivaizdžiu kompetencijos stygiumi, o blogesniu atveju – su nusikalstamu nerūpestingumu ir aplaidumu.

Paskutiniosios, „Plius Travel“ agentūros atveju, departamentas kreipėsi į Generalinę prokuratūrą. Aišku, jau po visko. Po to, kai įkaitais laikyti ir terorizuoti keleiviai, sumokėję tai, ko nesumokėjo kelionių organizatorius, šiaip ne taip grįžo namo. Viskas teisingai, tačiau kirba mintis: lygiai taip pat prokuratūrai derėtų apskųsti ir patį Valstybinį turizmo departamentą. Kad išsiaiškintų ir nustatytų, ar atsakingi darbuotojai tinkamai atliko savo pareigas. Jei ne – kad patrauktų juos atsakomybėn.

O ciniškiems, įžūliems ir nebaudžiamais pasijutusiems kelionių agentūrų vadovams, be rimtų nemalonumų su teisėsauga, kuo nuoširdžiausiai linkiu to paties, ką patyrė jų klientai. Tik kokius penkis kartus daugiau.

Vydas Gedvilas, Seimo Pirmininko pirmasis pavaduotojas

- Reklama -

KOMENTUOTI

Įrašykite savo komentarą!
Čia įveskite savo vardą
Captcha verification failed!
CAPTCHA vartotojo vertinimas nepavyko. Prašome susisiekti su mumis!